maanantai 10. syyskuuta 2018

Kuopion kaupunginteatteri avasi syyskauden vahvalla puheteatterilla


Kuopion kaupunginteatteri avasi syyskauden vahvalla puheteatterilla
Eeva-tytär kirjoittaa äidilleen, sillonkin kun äiti on taas lähtenyt

Ingmar Bergmanin 100-vuotissyntymäpäivän juhlavuonna hänen klassikkoteoksensa on innoittanut monia teatterintekijöitä.

Kuopion kaupunginteatterin ohjaaja Olli-Matti Oinonen ohjasi Maria-näyttämölle kamarinäytelmän Syyssonaatti. Äidin ja tyttären tunteet ovat lukossa, jotka avautuvat pitkissä yökeskusteluissa. Hienosti rytmitetyt pitkät dialogit näyttävät puheen voiman. Tässä näytelmässä ei huudeta toisten sanojen päälle, vaan jokaiselle on aikaa. Ohjaaja näyttää luottavan vahvojen naisten osaamiseen.

Charlotte (Annukka Blomberg) on maailmankuulu pianisti, joka tulee vierailulle tyttärensä Eevan (Katri-Maria Peltola) kutsumana. Edellisestä tapaamisesta on kulunut seitsemän vuotta.
Tyttäret repivät äitiä kumpikin taholleen

Eeva on avioitunut papin (Ari-Kyösti Seppo) kanssa. Heidän kanssaan pappilassa asuu Helena-sisar (Sari Harju). Eeva halusi pappilaan sairaan sisarensa huolehtiakseen hänestä. Oman lapsensa pariskunta oli menettänyt traagisesti.

Charlottelle ei ole etukäteen kerrottu Helenan läsnäolosta.
 
Vierailun alussa tapaaminen sujuu korrektisti, mutta ruumiinkieli kertoo paljon, halauksista puuttuu lämpö. Esitystä voi lukea myös rivien välistä. Monetkaan sanat eivät auta ihmisiä ymmärtämään toisiaan. Äidillä ja tyttärellä ei aina ole yhteisiä sanoja.

Äidin yöllinen painajainen on riipaiseva kohtaus.

Eeva on katkera äitiään kohtaan, syyttää häntä laiminlyönneistä ja rakkaudettomuudesta. Hän ei ollut läsnä kotona ollessaankaan. Äiti eli myös kotiäitivuosia, mutta halusi takaisin maailman lavoille palvotuksi konserttipianistiksi

Chopinin ja Beethovenin pianokonsertit ovat läsnä näytelmässä. Kun Charlotte soittaa Chopinin Preludin, Eeva nauttii kuulemastaan. Äiti puolestaan vaatii tytärtään soittamaan saman kappaleen hänelle. Eeva tajuaa, ettei äiti ole tyytyväinen esitykseen. Tytär on tarkkavaistoinen, yhdestä sanasta hän huomaa tuoda illaksi viskiä.

Näytelmä herättää monenlaisia tunteita, vähän sen mukaan kenen roolia heittäytyy seuraamaan. Suurten taiteilijoiden lasten elämä voi olla ristiriitaista. Helppoa ei ole esiintyvillä taiteilijoillakaan.

Sari Paljakka on luonut kalsean kylmän kodin. Lavastus heijastaa sitä rakkaudettomuutta, mikä itse näytelmästäkin paljastuu. Valomaailma tukee tunneilmastoa.

Asut, äidin Dior-luomuksesta tyttären nuutuneisiin vaatteisiin kertovat omaa kieltään.

Äidillä on  herkkä puolensa
Tämä näytelmä on hyvä katsoa ja kuulla jonkun kaverin tai ystävän kanssa. Keskusteltavaa riittää.
Järkyttävän hyvä esitys.

Ritva Kolehmainen

Kaikki valokuvat: Sami Tirkkonen

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti