Kuopion kaupunginteatterin ja Kuvakukon
esitykset kannattavat katsojaa arjessa
Hyvä teatteriesitys on kasvattava kokemus ja arjen suola.
Esitykset opettavat itsetuntemusta ja sivistävät, auttavat näkemään maailman
ympärillä. Yksikin ahaa-elämys alkaa vaivihkaa toimia, eikä esitys jää hetken
hurmaksi.
Viime talvi oli minulle poikkeuksellinen monessa asiassa.
Esitysten saavutettavuus on aina tärkeä juttu, enkä enää käynyt esimerkiksi
Helsingissä teatterimatkoilla, kun en pääse samana iltana kotiin.
Mutta Kuopion kaupunginteatteri on liki kadun toisella
puolella, sinne kepittelen joskus tyttärien kanssa.
Kevättalven näyttäviä teatterin omia esityksiä olivat
muun muassa Miisa Lindénin ohjaama Siipirikkoja ja Matriarkkoja eli kuule meitä, Kaija Koo. Lindén muistetaan entuudestaan Kuopiossa muun muassa Sari Harjulle kirjoitetusta Rotunainen-monologista.
Virpi Rautsiala ja Katri-Maria Peltola |
Siipirikkoja ja Matriarkkoja eli kuule
meitä, Kaija Koo: Kuusi naista joutuu
yllättävään ja kiperään tilanteeseen juuri, kun itsenäistä suomalaista naista juhlistava
huikea gaala on alkamassa. Naisille tuttu tilanne, vessajono.
Mitä tapahtuu, kun naiset eivät enää hallitse tilannetta. Omia lukkoja puretaan. Kyllä naisjoukko on taitava ja Minna Canthin hengessä vedetään yhtä.
Mitä tapahtuu, kun naiset eivät enää hallitse tilannetta. Omia lukkoja puretaan. Kyllä naisjoukko on taitava ja Minna Canthin hengessä vedetään yhtä.
Musiikki ja tanssi on komeaa. Itse ´päämatriakka´
Armi Kaulakumpu (Katri-Maria Peltola) on ajanut pitkän matkan kuullakseen naisten gaalan
pääpuhujaa (Ritva Grönberg).
Armi Kaulakumpu on periaatteen nainen
kuin Niskavuoren naiset. Ite pärjään. Hän ei niin vain mielipiteitään muuta. ”Minkä minä sille voin, että mulla on
tällaanen luanne.” Loistava murteen taitaja! Vaikka kaikki naiset ovat
mainioita rooleissaan, Peltola on ihan mahdottoman hyvä. Vähän Armi on
pehmennyt, kun hän suhtautuu jotenkin alistuvan hyväksyvästi, kun hänen
poikansa sanoo nimekseen naisen nimen.
Katsoin näytelmän nuoremman tyttären
kanssa. Hänelle varmaankin Kaija Koon
laulut ovat tärkeämpiä kuin minulle, toki minäkin ne tunnistan.
Ja tänne siis päätyivät lukuisat korkokengät, joita syksyllä kerättiin |
Juha Jokelan Patriarkka
oli myös vahvojen näyttelijöiden juhlaa.
Olli-Matti Oinosen ohjaus ja lavastus ovat mestariluokkaa.
Perhedraama näyttää sukupolvien kuilun, johon monet kompastuvat. Kaiken
taustalla on ydinvoima, menossa jo neljännen sukupolven ydinreaktorit. Arjessa
tuskin edes tulemme ajatelleeksi uhkia, joita ydinvoimaan liittyy.
Pääosissa ovat Heimo Harju (Pekka
Kekäläinen) ja Virpi Harju (Sari Happonen). Eläkeläispariskunta
viettää leppoisaa elämää Normandiassa. Vaan Heimo saa päähänsä mielestään
loistavan idean, palataan Suomeen. Heimo uskoo vielä panevansa asiat kuntoon
kotimaassaan, mutta tarvitaanko häntä.
Vaimo revitään juuriltaan, sillä hän on kotiutunut uuteen kotimaahansa syvästi.
Vaimo revitään juuriltaan, sillä hän on kotiutunut uuteen kotimaahansa syvästi.
Perhedraaman muut roolit: Riina Björkbacka, Topi Korhonen, Johanna Kuuva,
Anna Kuusamo, Mikko Paananen, Lina
Patrikainen, Ilkka Pentti, Mikko Rantaniva.
Esitys on loistavaa puheteatteria, jossa
pojan, Jarnon 40-vuotissyntymäpäivät taustana antavat satiirin keinoin hyvän kuvan tilanteesta. Puhumattomuus tuhoaa.
Moni voi peilata omia totuuksiaan esityksen edetessä. Pohdittavaa riittää
pitkään.
Moni ystävä jo kyselikin, että joko olet
katsonut esityksen. Yhdessä sitten pidetään kahvilaparlamenttia.
Kuvassa Sari Harju ja Johanna Kuuva. Valokuva Petra Tiihonen. |
Hauskahan näytelmä on, sen seurassa
viihtyy, vaikka välillä esitys on anarkistinen.
Sydämeen käyvää on seurata nuorten miesten kamppailua
aikuisuuden kynnyksellä.
Sanat rätisevät sähköisesti,
yhteenottoja riittää. Tärkeä rooli on sillä, joka ei ole läsnä. Tuleeko isä
vielä kotiin?
Rooleissa Sari Harju, Johanna Kuva,
Karri Lämpsä, Seija Pitkänen. Loistavat näyttelijät solahtavat uskomattomasti eri
rooleihin.
Katsoin esityksen vanhemman tyttären
kanssa. Näytelmä siis puree niin äidin kuin tyttären tunteisiin. (Ilokseni huomasin, että esitys jatkaa syksyllä. Sit on kuopuksen vuoro.)
Lupasin viedä hänet katsomaan vielä Viulunsoittaja katolla -musikaalia, vaan
yhteistä aikaa ei niin vaan löydy. Nuorimmainen on musikaalin nähnyt ja
viihtyi. Pääsisimmeköhän viimeiseen näytökseen? Pitää tsekata.
Mutta tänä iltana menemme Kuvakukkoon katsomaan elokuvaa Talo meren rannalla. Olen lukenut
loistavia arvosteluja. Ja arvostan Paul
Staufenbielin valintoja, niihin voi luottaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti