Ohjaajan ja kirjailijan taattua yhteistyötä – Helene S. -rakkaudella
Teatterin illuusio toteutuu, näytelmän edetessä Annukka Blomberg on yhä enemmän Helenen näköinen |
Kamarinäytelmä vie suoraan Helene Schjerfbeckin aikuisuuteen. Taitelijan työ ei aina suju ja
hän haluaa vetäytyä omiin oloihinsa. Onhan hän, raajarikko, saanut nähdä
maailmaa. Pariisi on suuri rakkaus.
Vanha rakkaus nousee mieleen uuden ihastuksen myötä.
Monissa Schjerfbeckin näyttelyissä käyneenä olen aina
ihastellut vanhuuden omakuvia, viimeisimmät rujon kauniita. Ja tietysti olen
lukenut Rakel Liehun romaanin Helene. Runeberg-palkittuun teokseen
täytyy vielä palata.
Sirpa Kähkönen käy usein esiintymässä Kuopiossa. Hänen Schjerfbeck-luentonsa
veti kaupungintalon täyteen väkeä helteestä huolimatta. Luento pohjusti
näytelmää hyvin.
Kähkönen julkaisi tietokirjan Vihan ja
rakkauden liekit. Kohtalona 1930-luvun Suomi (Otava 2010). Kirja kertoo
kirjailijan äidinisän vuosista Tammisaaren pakkotyölaitoksessa.
Kuopiossa muistetaan myös Sirpa Kähkösen romaanista Lakanasiivet
dramatisoitu samanniminen näytelmä. Sen ohjasi Suurelle näyttämölle Lasse Lindeman 2009.
Ja yhteistyö jatkuu. Tänään ja eilen
kaksoisensi-iltansa saanut Helene S. -rakkaudella
on odotettu ja onnistunut esitys. Helenen roolissa nähdään Annukka Blomberg.
Eräänä heinäkuun helteisenä päivänä ovesta astuu
sisään yllätysvieras, nuori näyttelijä Matti Kiianlinna (Karri Lämpsä) ja niin vain
taitelija ryhtyy nimipäivänsä viettoon, vaikka ensin jyrkästi kaikki vierailut
eväsi. Ikäerosta huolimatta heidän välilleen syntyy väreilevä sielunkumppanuus.
Helene muistaa vanhan suuren rakkautensa. Tuoksukin on yhä takissa.
Näyttelijän ja taitelijan välille syntyy outo kaipaus,
mutta nuorenmiehen mukaan Pariisiin Helene ei lähde, vaan kehottaa tätä
nauttimaan Pariisin iloista.
Sirpa Kähkösen kirjoittama intiimi näytelmä
kertoo yhdestä vuodesta Helene Schjerfbeckin elämässä.
Tärkeitä henkilöitä näytelmässä ovat myös Helenen
kotiapulainen (Sari Harju). Hänen
seurassaan taitelija viihtyy. Menestyneen taiteilijan haistaa taidekauppias Gösta
Stenman (Ilkka Pentti). Ystävällinen
teitittely on toista kunnioittavaa. Sielunsisko, taidemaalari Helena
Westermarck (Katri-Maria Peltola) on
vankka arjen tuki. Roolit istuvat jokaiselle näyttelijälle, osajako on
loistava. Musiikki, lavastus ja puvustus ja valaistus toimivat hienosti uudella
Maria-näyttämöllä. Entisen
Studio-näyttämön tilalle saatiin kokonaan uusi pieninäyttämö, yli 200 paikkaa.
Maria on upea nimi uudelle näyttämölle.
Jos sydän särkyy,
kädet korjaavat.
Kantaesitys
avasi remontoidun teatteritalon, ja sen ohjasi Kuopion kaupunginteatterissa
vuosina 2004–2013 johtajana toiminut Lasse Lindeman.
Lindeman
kirjoittaa käsiohjelmassa: Omistamme
tämän esityksen dramaturgin ja ohjaaja Ritva
Holmbergin (1944–2014 elämäntyölle.
Kuopio
sai arvoisena avausnäytelmän, jonka uskon houkuttavan kaupunkiin katsojia
ympäri maan, aivan kuten Lasse Lindemanin ohjaama Vanhempieni romaani 1990-luvulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti