Ilo
Pimeydessä, 179 s.
Yhteisnide
sisältää teokset:
•Beetlehem
on kaikkialla 1974
•Ruusumaanantaista
pääsiäisaamuun 1973
Kansi
ja typografia Petri Kovács
Painopaikka
Tallinna Raamatutrrikikoda, Viro 2013
Kirjapaja
2013
Teologis-hengellisten kirjojen lisäksi
Rekola kirjoitti kirjallisuus- ja kuvataide-esseitä, kymmenkunta teosta.
Teologian tohtoriksi hän väitteli vuonna 1971 Reinhold Schneideristä , joka oli Hitleriä
vastaan noussut saksalainen katolinen kirjailija.
Rekola kirjoitti
ahkerasti myös lehtiin. Nyt julkaistun niteen esipuheessa piispa Kaarlo Kalliala pohtii, ”onko minun Rekolani ennen muuta
sanomalehtiesseisti”. Koviin kansiin pitäisi nekin tekstit saada. Kalliala
kirjoittaa: Kielenkäyttäjänä Rekola oli
mestari.
Juhani Rekola (1916–1986) oli suomalainen teologian tohtori, pappi ja
esseisti. Rekola toimi Tukholman suomalaisen seurakunnan kappalaisena. Hän teki myös vapaaehtoista alkoholisti- ja vankilatyötä.
Rekola liikkui erityisesti Tukholmaan kulkeutuneiden suomalaisten alkoholistien
ns. Slussenin sissien keskuudessa ja hänen
kokemuksensa vaikuttivat myös hänen kirjoittamiinsa esseisiin.
Ilo
Pimeydessä yhteisniteen kuvavinjetit (Leena Rekolan kuvitus) on skannattu, koska alkuperäisiä ei ole
tallessa.
Rekola
oli sivistynyt, paljon lukeva ihminen, siksi hän taitaakin sitaattien käytön
sujuvasti. Hyvä sitaatti on silta toiseen teokseen. R unoista hän toteaa, runon
kieli ei määrittele, vaan näyttää.
Teoksessa
edetään kalenterin tahtiin. Joulun ihme toistuu yhä uudelleen. Beetlehem on kaikkialla.
Rekola kirjoittaa, elämme maailmassa, jossa kaikki on
vertausta, symbolia, epätäydellistä ja viittaamassa kohti täydellistä.
”Odottaminen,
tulevaisuus antaa värin nykyhetkelle.”
Jouluaamu
todistaa, että Rauhan kuningas on syntynyt.
Sodan
ja rauhan välinen ristiriita näkyy myös runoudessa Vladimir Majakovskin runo ”Joulukuusenneulat” on erikoinen jouluruno,
joka panee miettimään asioita.
Rekola
muistuttaa meitä, että nainen ei tiedä millaista on olla mies, eikä mies tiedä
millaista on olla nainen.
Salaisuus
merkitsee jännitystä, joka antaa tähän elämään ihmeellisen rikkauden.
Rekola
kirjoittaa myös käsittämättömästä lasten kärsimyksestä. Kirja antaa keskustelun
aiheita ja sysää lukijan pohtimaan asioita.
Puhumme
usein suojelusenkeleistä. He ovat niitä ihmisiä, jotka auttavat, rakastavat,
holhoavat. Kaikkea mitä on, emme koe.
Luvussa
Lyhtyä kantava tietäjä kirjallisuusviitteitä
on paljon T. S. Eliotin runosta Tietäjän matka Harry Martinsonin Aniara-runoelmaan.
Niihin haluan palata.
Rekola käsitteli esseissään erityisesti uskon vaikutusta kirjallisuudessa,
kuvataiteissa ja elokuvassa. Hän sai 1977 Suomen kirkon kirjallisuuspalkinnon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti