Antti
Heikkinen
Pihkatappi
Siltala
2013. 276 s.
Lavealla
kädellä Antti Heikkinen (s.1985)
kuvaa huoneen, jossa isä kiikuttelee. Pienen pojan kämmenistä jää jäljet
mattoon.
”Osaisin
kävelläkin, mutta ei huvita.” Ei huvita toistuu vielä monta kertaa kirjassa. Poika konttaa kiikun luo ja pääsee isän syliin. On tärkeä hetki – Kekkosen hautajaisia. Poika haluaa tietää miten taivaaseen mennään. Isä ja poika katsovat yhdessä televisiosta Kekkosen hautajaiset. Kekkosen miehiä ollaan. Lopuksi näkyy kukkien peittämä arkku. Kuva jää pojan muistiin.
Minäkertoja Jussi Taskinen muistaa tästä tapahtumasta eteenpäin kaiken. Aiempi on kuviteltava. Kun äiti ei enää ole kertomassa, Jussi rakentaa mielessään isän ja äidin tarinan. Tarvitaan vielä ukit ja isoukit ja mummon haastattelu nauhalta. Pitää muistaa Tiina-mummo ja Hannes-ukki sekä Rauha-mummo. Kuvasta Jussi näkee äitinsä. Puhutaan taas taivaasta, missä äiti istuu pilven reunalla. Vilkuttaako se meille?
Näitä
miettiessä rakentuu suku kokoon, oman pihan väki. Pihkatappi on nuoren miehen kehityskertomus. Kirja on myös
kirjailijaksi kasvamisen kuvaus.
Poika
sai kasteessa nimen Jussi Timo Tapio. Tulevaisuus tulee annettuna eteen: Maamieskoulu
ja talonpitoon. Mutta Jussin aikeet ovat toiset.
Isä
pitää poikaa mukanaan pihatöissä. Välillä hän on liian pieni aikuisten töihin.
Mummot huolehtivat silloin. Vieraitakin käy usein. Rissasen Tauno on mukava,
auttaa navettatöissäkin. Aikuisten keskellä varttuessaan poika oppii aikuisten
tavan puhua, leikkikaveriton lapsi.
Esikoiskirjailija
Heikkinen kuvaa maalaiskylää ja ajan tapoja tarkasti. Hän kirjoittaa suvun
tarinoita auki isoisänsä isästä. Suvusta löytyy punikintappajakin.”Ei muuta
kuin henki pois, kuulusteluissa menee aika hukkaan.” Punikintappajasta ei suvun
kesken puhuta, häpeä se oli.
Kylässä
kuollaan tiheään, samanikäistä joukkoa kun ollaan.
Eletään
suomalaisen maaseudun murrosaikaa. EU:sta puhutaan kirosanojen kanssa.
Koulua
käydään ja toinen sukupuoli alkaa kiinnostaa, omassakin on tutkimista.
Kavereilta opitaan ja tutkitaan jonkun kaverin isän autotallissa pornolehtiä.
Yläasteiässä
Jussi saa olla mummon vahtina. Ja tyttöystäväkin löytyy. Aletaanko olemaan? Se oli sen astisen elämäni onnellisin hetki.
Kuljettiin samalla linja-autolla koulumatkoja.
Isän
ja Jussin välille tulee suukopua. Isä hermostuu pojan välimerkkisanoihin. Pääasiassa
miehet roisia juttuja kertovat. Jussi uhoaa, minusta tulee kirjailija tai
näyttelijä. Isää harmittaa eniten se, että asiat kuulee kyliltä, eikä pojalta
itseltään.
Isä
on löytänyt uudelleen vanhan kaverinsa, Tainan. Taina on helposti lähestyttävä.
Koitetaan kumminkin olla kavereita, hän sanoo Jussille.
Usein
poika pakenee pahaa oloaan kuolleen mummon asunnolle. Kylällä on autiota ja
hiljaista. Tuttuja on vain hautausmaalla, niminä kivissä. Äidin kivessä lukee:
Taskinen
Ritva Helena.
Vauva.
Kouluaikana
läksyt eivät Jussia kiinnostaneet, mutta kirjasto oli oiva paikka.
Kirjastoautosta hän kantaa repussa kirjoja kotiin. ”Päätaloa isälle luettavaks.”
Näyttää kirjailija Heikkinen Päätaloon tutustuneen ja varmaan on luettu Heikki
Turustakin. Jossain vilahtaa turusmaisia lauseita, ei kuitenkaan matkimista.
Vakisuhde
Tampereella saa kolauksen, kun Jussi tapaa kotipuolessa vanhan heilan.
Ukki innostuu järjestämän vanhan ajan yhteisen sukujoulun. Kun teurastetaan sika, joutuu Jussikin tositoimiin.
Ukki innostuu järjestämän vanhan ajan yhteisen sukujoulun. Kun teurastetaan sika, joutuu Jussikin tositoimiin.
Lakkiaiskeväänä
ukki järjestää juttukeikan Jussille. Jussi pääsee tilaussaunaan sotaveteraanien
kanssa. Lehteen juttua ei koskaan paineta.
Koomikon
osa on luontaisesti osunut Jussille, armeijassa rooli jatkui.
Isä
muistuttaa vanhempien kunnioittamisesta. Riitaa syntyy tuon tuosta. Raivoisasti
isä ja poika käyvät toisiaan vastaan.
Erkki-isän
viimeiset riehumiset ottivat voimille. Pelotti. Poika ei jatkaisi tilalla,
vaikka saattaisi se pärjätä, jos saisi topakan naisen kaverikseen.Pojalla on hätä isästään, isä huomaa. ”Oli kai se elämisen syy sekin, että joku hätäili.”
Heikkisen
Pihkatappi
on komea tarina pojasta ja suvusta. Nilsiässä puhuttu murre on minulle
keskisuomalaisena yllättävän tuttua. Aivan samoja murresanoja siellä
maaseudulla käytettiin.
Murretta
on annosteltu likaa löttyyttämättä. Eletään tätä päivää ja mennyttä. Lukijaa
saa olla valppaana. Pihkatapissa on suuren kertomuksen alkua. Mihin mies vielä
ehtiikään, ehkä hän vetäisee jonkin sananpään teoksesta ja jatkaa
suurta tarinaa siitä. Aineksia kirjassa on melkein liikaa.
Kuten en ollut minäkään. Mutta ainahan sitä kuvitella saa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti