Vaimoni Casanova oli pettymys 14.9.2016
Tiistaina
13.9. ensi-iltansa saanut Vaimoni,
Casanova on Leea Klemolan (s. 1965) neljäs ohjaus Kuopioon. Näytelmä kertoo elämänhalusta,
kuolemanpelosta ja musiikin vaarallisesta vaikutuksesta. Mutta onko se
eroottinen komedia? Piti nukkua yön yli ja miettiä tuota komedia-sanaa. Jos
näytelmä on komedia, miksi minua ei naurattanut? Olen siis tosikko. Kaikki tuo mitä lavalla
nähtiin, on jo nähty.
Esitys
toteutettiin yhteistyössä Tanssiteatteri
Minimin kanssa.Seija Pitkänen, Antti Lahti, Meri-Maija Näykki ja Miko Kivinen. Kuva Sami Tirkkonen.(Kuva: Sami Tirkkonen) |
Näytelmässä asiat on käännetty vastakohdikseen.
Esityksessä tartutaan ajankohtaisiin asioihin, sukupuolisuus on vahvasti esillä.
Sukupuoli-identiteetit ovat aikamme puheenaiheita. Klemolan näytelmissä roolitus on persoonallista.
Casanovahan on perinteisesti naistenmies. Mitä
tahtoo sanoa Seija Pitkäsen roolihenkilö
Kyllikki Lalla? Onko hän mummo (kuten
ulkoinen olemus vaikuttaa) vai noita? Pyytääkö hän arvostusta? Jokainen sitä
kaipaa ja tarvitsee. Kyllikin mies, Annukka
Blomberg, on hiljaisen oloinen lääkäri.
Antero
Jokinen, Miko Kivinen, on freelancenäyttelijä
ja teatterin naulakkotyöntekijä. Eletään reaaliaikaa, kun näyttämöltä on
piipahdettava välillä narikkaan. Väliaikakuulutus kuuluu kuvaan. Mikon monia töitä
olen nähnyt. Käytiin Vestäjien kanssa jopa Lahdessa katsomassa hänen
näytelmäänsä Alamäkijuoksijat.
Antti Lahti,
Antti Vierelä, tanssitaiteilija ja
koreografi on monitaitoinen mies. Odotin enemmän tanssia. Mari-Maija Näykki, Maaria
Saarikettu, työharjoittelija tupsahtaa kuin vahingossa lavalle. Kaikenlaista
puuhaa hänellekin löytyy ainakin naamioiden parissa. Näyttämömiehet, Manu ja Timo (Aki Pirskanen ja Jussi Konttinen) saavat olla omana itsenään
lavalla.
Klemola haastaa aina katsojansa. Kävin katsomassa Kansallisteatterissa
Maaseudun tulevaisuus -näytelmän (taisi
Kivinen olla siinäkin mukana). Ystävä olisi lähtenyt kesken pois, mutta sanoin,
että kun tänne asti on tultu, nyt katsotaan! Koville otti. Moni hävisi
katsomasta pikku hiljaa. Vuosien takaiset Jessika
– vapaana syntynyt ja Jessikan pentu olivat
toista maata. Pidin niistä. Ei alastomuus häiritse, siinä missä Ilkka Pentti veti lähes koko roolinsa suveneeristi
alastoma, Vaimoni, Casanovassa tarvitaan suuri tekopenis alleviivaaman asiaa.
Eihän Casanovaa tarvitse kovin vakavasti ottaa,
sehän oli vasta avoin harjoitus, kuten näyttelijät lavalla sanoivat. Vähän
teatterileikiltä se tuntikin. Varmaankin
esitys muokkaantuu ja kasvaa esityskertojen myötä. Naamioleikki kuuluu teatteriin.
Juttelivat ne katsomostakin, jota oli lyhennetty mustalla vaatteella. Tylyhän
katsomo olisikin puolityhjänä. Vittu-sanaa käytetään viljalti, kyllästymiseen
asti. Näytelmä on aivan liian pitkä.
Näytelmässä pohditaan Anteron ongelmaa, koska hän
tuntee olevansa sielultaan tyttö miehen ruumiissa. Jos hän pääsisi Casanovan
taikauuniin, hän muuttuisi tytöksi.
Ehkäpä näytelmässä on markiisi de Saden innoitusta. Assosiaatio syntyy markiisi d´e Volvon (Miko Kivinen) myötä. Sade ei piitannut
sosiaalista normeista.
Lopussa kuolemantanssissa pari häipyy sumuun.
Jotain melkein kaunista.
Tytöksi pukeutunut Antero ja Kyllikki Lalla. |
Käsikirjoitus ja ohjaus
Leea Klemola
Lavastus Erkki Saarainen
Puvustus Mirkka Nyrhinen
Äänisuunnittelu Antti Puumalainen
Valosuunnittelu Sam Siltavuori
Commedia dell' Arte -ohjaaja Meri-Maija Näykki
Lavastus Erkki Saarainen
Puvustus Mirkka Nyrhinen
Äänisuunnittelu Antti Puumalainen
Valosuunnittelu Sam Siltavuori
Commedia dell' Arte -ohjaaja Meri-Maija Näykki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti