maanantai 13. tammikuuta 2014

007 Salainen agentti -elokuvassa oli tuttuja maisemia

007 herätti Istanbul-muistot

Syksyllä 2013 tein haaveesta totta ja lähdin ystävän kanssa Istanbuliin. Keväällä jäimme empimäänTaksim-aukion mellakoiden vuoksi.
Omatoimimatkan sijasta valitsimme Matkapoikien Ottomaanien Istanbul -matkan. Onnistunut valinta, sillä ostimme vain pari ryhmäreissua; moskeija-kierrokset ja Bosporinsalmen risteilyn. Silloin liput hoidettiin puolestamme, samoin kuljetus, sen kuin nousi autoon ja laivaan. Muut kohteet valitsimme itsenäisesti oman aikataulumme mukaan. Oppaat olivat aivan ihania ja auttavaisia nuoria naisia, ammattinsa osaavia.

JO BUSSIMATKALLA LENTOKENTÄLTÄ HOTELLIIN OLI  PALJON NÄHTÄÄ
Turkish Airlines -lento on mukava ja palvelu oli notkeaa ja ystävällistä, samoin ruoka hyvää, myös tulomatkalla. Asuimme Grand Hotel Halicissa (****) Ilmastointi toimi hyvin ja oli tarpeen, sillä pääosin lämpötila oli yli 30 astella. Yölläkään ei ollut viileää, totesimme Istiklal-kävelykadulla kulkiessamme. Portaita pitkin oli kävelykadulle lyhyt matka. Portaita ja jyrkkiä mäkiä riitti, mutta sää oli lempeätuulinen. Illat lempeän lämpimiä.
Hotellista oli vain 100 metrin kävely metrotunneliin. Sitten saattoi siirtyä raitiovaunuun halutessaan. Kun reitit oivalsi, oli helppo kulkea pitkiäkin matkoja. Rukouskutsut kuulostivat komeilta, silloin kun se sattui kuulemaan.
Jo matkalla lentokentältä hotelliin tajusi liikenteen kaaoksen. Bussimatkat venyivät aina, mutta niillä näki enemmän kuin metrossa. Ihmiset olivat avuliaita ja ystävällisiä. Autojen välissä loikkivat vesipullojen myyjät ja kauppa kävi.
Ensin otimme tuntumaa kaupunkiin kävellen. Komeat jylhät maisemat tekivät olon kevyeksi, hämmästeltävää riitti.
SININEN MOSKEIJA

Seuraavana aamuna oli  moskeijakierrokset. Sininen moskeija on yhä toiminnassa, mutta rukoustenvälissä turistit pääsevät tutustumaan sisätiloin. Aikaa olisi tarvittu paljon enemmän. Kävimmekin Hagia Sofiassa omin avuin ja omaan tahtiin.

BASAARIN ILTAMÄMYSSÄ

Suuri Basaari oli valtava. Ihan vain katseleminen häikäisi ja hämmensi. Siistiä ja rauhallista. Tavaraa oli lattiasta kattoon. Teelle emme halunneet jäädä, vaikka sitä kohteliaasti tarjottiin. Kauppatapa. Olin ajatellut ostaa mausteita, mutta tulin toisiin ajatuksiin. Ostin teetä ja jotain muuta pakkauksissa olevaa. Avonaiset maustesäkit ja laarit, miten tuoretta, aromikasta ja hygieenistä tavara voi olla? Kyllähän myyjät osasivat muutamat sanat suomea, hyvää päivää jne. Monet miehet kehuivat kaunista mekkoani (Marimekko). Hämmennyin, onko se tapana täällä? Mukava elämys sai meidät käymään vielä Maustebasaarissa toisena päivä, valtava sekin, enemmän keskittyi mausteisiin ja kuivattuihin hedelmäherkkuihin. Ystäväni osti Halvaa, minä en ole siihen tottunut. Jonkinlaista ”Lakum” -karamellia ostin pienen rasian ihan matkamuistoksi vain. Vähän kuin marmeladi-karkkia, mutta mautonta. Makua antoi pölysokeri pinnalla, ja sotki sormet tahmeiksi. Kadulta ostin paahdettuja kastanjoita, maukkaita lämpiminä.
RISTEILYALUKSIA LIIKKUI PALJON BOSPORIN SALMELLA.
RAHTILAIVAT AJOIVAT VUOROAIKOINA MERELLE JA MERELTÄ

Bosporin salmen risteily oli hurmaava. Laivalta näkymät olivat komeat. Oli tilaa, eikä kuumuus haitannut tasakaton alla. Veteen emme ehtineet koko matkalla pulahtaa. Hotellissa oli uima-allas, mutta kloorilta haisevat saunojat hississä löyhkäsivät niin kovasti, että uimahalut lähtivät. Matka rannalle olisi vienyt liikaa aikaa, nyt halusimme kokea ja nähdä kaupunkia. Oli mukava seurata ihmisiä ja istua katukahviloissa. Kahvi oli aina arvoitus, mutta seikkailumielellä sitä ostimme. Pullat isoja ja hyviä. Jäätelökin maistui. Söimme myös pitkän kaavan mukaan ravintolassa.

TÄÄLLÄ MIKA WALTARI KÄVI SYÖMÄSSÄ  - NIIN MEKIN
RAVINTOLA OLI VARMAANKIN HYVIN ERILAINEN WALTARIN AIKAAN

Tietysti kuljimme Mika Waltarin jalanjäljissä, samoin Agatha Christien.

BLOODY MARY -DRINKIT AGATHA CHRISTIEN KUNNIAKSI
VASTIKÄÄN REMONTOIDUSSA KIRJAILIJAN SUOSIKKIHOTELLISSA
PERA PALACE HOTEL 1892 JUMEIRAH
Kaupungissa rakennettiin tai saneerattiin joka puolella. Taisivat tehdä töitä lauantaisinkin, sunnuntaivapaa on kompromissi kaikkien monien uskontojen maassa. Mukavaa oli turistin kannalta se, ettei humalaisia ollut missään, eikä roskia, sunnuntaivapaa on kompromissi kaikkien monien uskontojen maassa. Mukavaa oli turistin kannalta se, ettei humalaisia ollut missään, eikä roskia.
ÖINEN ISTIKLAL-KATU OLI ELÄMÄÄ JA SYKETTÅ TÄYNNÄ

Kävimme monta kertaa Istiklal-kävelykadulla. Kaupoissakin oli mukava käväistä, mutta viihdyimme enemmän kadulla. Kävelimme parin kilometrin matkan Taksim-aukiollekin. Väkeä oli iltaisin paljon. Katusoittajia ja ”Musiikki-ratikka”, jonka sivu oli avoin ja muodosti siten esiintymislavan. Jazz soi useina iltoina. Ja katusoittajat olivat spontaaneja ryhmiä, jotka vai yhtäkkiä alkoivat soittaa ja koko ajan tuli lisää ihmisiä soittamaan tai tanssimaan ympärille. Parhaita kokemuksia oli Turkkilainen sauna. Saunan saattoi tilata hotellin vastaanotosta.  Kohteliasmies tuli hakemaan autolla ja toi takaisinkin. Kävimme Histrical Uezneciler Turkish Bath -kylpylässä, joka on Istanbulin vanhin, perustettu 1481.  Aluksi menimme lempeälämpöiseen eukalyptustuoksuiseen, saunaan pyyhkeeseen kiedottuna. Kun tunsimme olleemme kylliksi, pääsimme melko kuumalle marmoripaadelle makaamaan. Sitten saimme niskaamme muutaman vadillisen viileää vettä. Oli pesun vuoro. Karhealla pesukintaalla hangattiin iho puhtaaksi ja hierottiin vaahtopilven alla. Häveliäisyys oli jo huvittavaa. Sitten kylpytakki päälle ja tossut jalkaan. Vilvoitteluhuoneessa tarjottiin vastapuristettua hedelmämehua, teetä tai kahvia ja pilkottuja hedelmiä. Omassa loosissa saattoi vielä levähtää ennen pukeutumista. Oli ylellinen olo. Hotellille vietiin, kun olimme valmiita lähtemään.
Lisään vielä muutamia kuvia tähän loppuun:

Meille kerrottiin etukäteen miten pitää pukeutua moskeijaan. Tein niin ja puin kesämekkoni paljaitten olkapäiden päälle valkoisen kauluspaidan, pitkähihaisen ja napitin paidan. Vaan eikös vartija ojentanut kaavun ja huivin. Muut nauroivat ”navettamekolleni”. Moni huomasi, että muilla on avarampi kaula-aukkokin.
SUKKASILLAAN PUNAISELLA MATOLLA

TAKAT JA VESIPISTEET KUULUIVAT MUKAVUUKSIIN

NÄKYMÄ SISÄPIHALLE

SULTTAANIN SÄNKYPAIKKOJA OLI KAKSI SALAMURHAAJIEN PELOSSA. PETIVAATTEET LAITETTIIN
MOLEMPIIN SÄNKYIHIN, EIKÄ KUKAAN MUU TIENNYT KUMMASSA SÄNGYSSÄ SULTTANI
 NUKKUI JA KENEN KANSSA. ÄITI VALITSI PETIKUMPPANIN..