Aki Kaurismäen nimi on laadun tae
Aki
Kaurismäen
I Hired a Contract Killer -elokuva sai vuonna 1990 ensi-iltansa. Siitä on
tullut kulttielokuva. Hired a Contract Killer -näytelmäversio
nähtiin kantaesityksenä Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämöllä tammikuussa. Vieraileva ohjaaja prahalainen Miroslav Krobot
vastaa myös näyttämösovituksesta. Lavastus ja puvustus ovat tšekkiläisen Andrej
Durikin käsialaa. Hän on nyt ensivierailulla Kuopiossa.
Krobot
tuntee Kaurismäen tuotantoa. Vuonna 2011 Tampereen Teatterikesässä nähtiin
hänen versionsa elokuvasta Mies vailla menneisyyttä, mikä valittiin
tuolloin ylivoimaisella äänivyöryllä festivaalien merkittävimmäksi esitykseksi.
Miroslav Krobotin edellinen Kaurismäki-sovitus Mies vailla menneisyyttä (2010) on ollut menestys myös Krobotin kotimaassa. Viisi vuotta sitten Krobot sovitti suomenkielisen elokuvan tšekinkieliseksi näytelmäksi. Nyt englanninkielisestä elokuvasta on saatu suomenkielinen näytelmä. Tekstin on kääntänyt Kari Senius, joka asuu Prahassa ja edistää kulttuurinvaihtoa Tšekin ja Suomen välillä.
Katri-Maria Peltola, Virpi Rautsiala ja Pekka Kekäläinen |
Ilkka Pentti, Pekka Kekäläinen - Eihän tämä edes käy! ja Virpi Rautsiala |
Ohjaaja Krobot on
muokannut esityksen musiikilliseksi. Henri Boulanger (Pekka Kekäläinen)
ei olekaan arkinen konttorityöläinen vaan orkesterin kakkosviulisti, joka saa
potkut kesken W. A. Mozartin Taikahuilun. Päättämätön viulisti
jää pyöriskelemään työpaikalleen, eikä osaa lähteä, vaikka sanookin: nyt
hetikö. On vielä seremoniatkin. Järjestäjä (Virpi Rautsiala) hakee lahjatavaralaatikon, josta ojentaa kultaisen
kellon viulistille. Vahakasvoinen kylmäeleinen järjestäjä näyttää vielä
kaulakorun, jonka Boulanger olisi saanut, jos olisi ollut nainen. Mies kääntyy
kannoillaan: Eihän tämä edes käy!
Rautsiala – mikä humoristi.
Kohtalo puuttuu peliin,
silmistähän se rakkaus alkaa… Pitkä viskinhuuruinen katse Margaretin (Katri-Maria Peltola) silmiin saa huuman
syttymään.
Vaikka näyttämöllä
heilutaan pyssyjen kanssa, esitys ei ole pelottava, sillä huumori on vahvasti läsnä.
Ihmiset ovat itsensä karikatyyrejä. Valloittavia. Nauru kuplii sisällä ja
pääsee välillä valloilleen hauskan esityksen myötä. Näyttää siltä, että kaikki
pelaavat yhteen, tämä on meidän juttu. Näytelmässä vierailee suomalaistunut
Maksim Pavlenko (alttoviulussa).
Musiikin ammattilainen, muusikko ja musiikkipedagogi Elina Kemppainen, pitää soittaja-näyttelijät ruodussa. Mozartin Taikahuilu
kantaa, jotenkin kummasti se sopii näytelmään, vaikka en tiedä miksi.
Krobot
toivoi ensi-illassa, että tarina ei unohtuisi
seuraavaan aamuun mennessä. Toive toteutui ainakin minun kohdallani. Kirjoitan
tätä kuukauden kuluttua, ja näytelmä muhii yhä ajatuksissani.
Aplodit
ensi-illassa olivat valtavat ja pitkät. Luulenpa, että säästän uusintakatsomiskerran
ensi syksyyn.
Käsiohjelma on komea.
Kaurismäki on lainannut kasvonsa Mozartille. Komean peruukin alla ovat tuimat
kasvot, mutta onko mukana sittenkin inhimillinen myhäily? Tekstit ovat Kari Seniuksen ja Maija Voutilaisen, myös taitto on Voutilaisen työtä.
Kannen piirros on Antti Voutilaisen käsialaa. Valokuvat Mikko Mäntyniemen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti